עם הגידול העצום בחברות התעופה וביעדים אליהם ניתן לטוס בשנים האחרונות ובייחוד, בטיסות ה-low-cost (טיסת חסך, טיסה זולה), גדלו גם הבעיות והחיכוכים בין הנוסעים לבין חברות התעופה, הבאים לידי ביטוי בהגשת תביעות רבות כנגדן, בעילות שונות.
נכון הוא, כי בשנים האחרונות חוקקו הוראות חוק שונות במטרה להגן על נוסעים, כספם וצרכיהם אל מול חברות התעופה השונות ואופי פעילותן הדרקוני, אך חשוב לשים לב, כי לא כל בעיה, עיכוב או ליקוי יזכו את התובע בפיצוי ולעיתים אף יחויב הוא בהוצאות משפט על תביעה קנטרנית.
לכן, התשובה לשאלה שבכותרת אינה חד משמעית ואין נכון או לא נכון, אלא שכמו בכל מקרה בו נשקלת הגשת תביעה כנגד כל נתבע פוטנציאלי, גם כאן צריכים לבחון את הוראות החוק הרלוונטיות והאם המקרה הספציפי נכנס בהוראות אלה.
חברות תעופה שונות- יעדי טיסה שונים- חוקים שונים- איך נדע כיצד לתבוע?
קיימות חברות תעופה רבות הטסות ממדינת ישראל ואליה, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף, ישראליות וזרות ולכן, לפני שחושבים על הגשת תביעה כנגד חברת תעופה, כדאי לבדוק מכוח איזה חוק נגיש– החוק הישראלי, החוק הבינלאומי ואולי ניתן מכוח שניהם?
אז- מתי נגיש תביעה בעלת סיכוי גבוה להתקבל?
ישנם מקרים מסוימים שכאשר יתקיימו, רוב הסיכויים שהתובע יהיה זכאי לפיצוי מאת חברת התעופה, שיכול להיות בשיעור שונה בין מקרה למקרה בהתאם לחוק שירותי תעופה בהתאם לנסיבות הספציפיות ובהתאם לכללי וחוקי אותה חברת תעופה (ב"אותיות הקטנות" בכרטיסי הטיסה בדרך כלל):
- אם הטיסה בוטלה או התעכבה ביותר מ-8 שעות- בעניין זה חוקק לפני כ-11 שנים חוק שירותי תעופה לפיו, במקרים כאלה, תפצה חברת התעופה את הנוסע (חוק זה נקרא גם חוק טיבי על שם מחוקקו ח"כ אחמד טיבי) לפי השיעורים הקבועים בחוק.
- אם טיסה יצאה או הוקדמה במידה ניכרת או שלא היה מקום בטיסה כי חברת התעופה מכרה יותר מושבים מהקיים- ייבחן: אם המקרה נופל בגדרי חוק שירותי תעופה- גם פה תיאלץ חברת התעופה לפצות את הנוסע.
- אם נוסע שילם ביתר על מושב במחלקה מסוימת ו"הורד" למחלקה אחרת במדרג נמוך יותר- סיכוי גדול שיפוצה על ידי חברת התעופה בהתאם לחוק שירותי התעופה הנ"ל.
- אם מזוודות של נוסע הגיעו באיחור או לא הגיעו בכלל- ייפסק פיצוי בהתאם לנסיבות המקרה, כאשר יש חברות תעופה אשר מגבילות מלכתחילה פיצוי בגין אובדן מזוודות.
איזה פיצוי יכול הנוסע לקבל מחברת התעופה?
החוק מציע אפשרויות פיצוי שונות בשיעורים שונים תלויות נסיבות ובין היתר:
- כרטיס טיסה חלופי לאותו המועד או למועד אחר.
- תשלום עבור בית מלון.
- תשלום בגין מזון ומשקאות.
- הסעות מנמל התעופה לבית מלון ובחזרה או החזר כספי בגין הסעות אלה (במקרה נניח בו נדחתה או בוטלה טיסה לאחר שהגיע הנוסע לשדה התעופה).
- פיצוי כספי – החוק קובע הוראות ספציפיות לקבלת הפיצוי שהינו תלוי מרחק: נניח שהטיסה שבוטלה או שהתעכבה מעל 8 שעות הייתה ללונדון (מרחק של עד 4,500 ק"מ)- הפיצוי יעמוד על 3,100 ₪.
נראה כי חוק שירותי התעופה הסדיר במידה ניכרת את זכויות הנוסעים אל מול חברות התעופה הגדולות והאימתניות וגרם לחברות בעל כורחן, שלא לנהוג כפי העולה על רוחן כלפי הנוסעים.
אך עדיין פעמים רבות ניתן לראות כיצד מנסות חברות התעופה לעקוף את החוק, על ידי יציאה בכל מיני "מבצעים והוזלות" לטיסות ליעדים או במועדים מסוימים שבמסגרתם ובתחפושת של כרטיס טיסה זול מבטלות הן בעצם את זכאותם של הנוסעים לתבוע פיצוי.