בבית המשפט לתביעות קטנות בבת ים הוחלט לדחות באופן מלא תביעתו של אדם אשר תבע חברת טיסה בטענה, כי הורד מהטיסה בשל מניעים פסולים שונים לאחר שכונה בשמות גנאי על ידי נציגי החברה והכל, בשל היותו אדם חרדי.
בית המשפט קבע כי לא רק זאת שהתובע לא הצליח להוכיח את טענותיו השונות כלפי הנתבעת, אלא שאף התגלו סתירות רבות בגרסתו לעומת העקביות והמהימנות של גרסת החברה ולכן, נדחתה תביעתו הוא חויב בתשלום הוצאות משפט לנתבעת בסכום של 1,000 ₪.
התובע טען כי הואשם בגניבה והושפל כיון שהינו אדם חרדי
בתביעתו גולל התובע את השתלשלות העניינים אשר החלה כאשר רכש מהחברה כרטיס טיסה לניו יורק ושילם עוד 100 דולר נוספים בעבור מזוודה. התובע הגיע לשדה התעופה עם אורגנית ולגרסתו, נציגת החברה בדלפק הקבלה אישרה לו לעלות עם האורגנית לטיסה במקום תיק יד.
התובע המשיך במסלול הבדיקות טרם העלייה למטוס, כאשר לפתע רץ לעברו אחד מנציגי החברה ובקולי קולות קרא לעבר התובע כי הינו "גנב" ו"נוכל" בפני כולם כי ניסה לעלות למטוס עם כבודה שלא מורשה להעלות וללא ששילם עליה.
עוד סינן לעברו נציג החברה בפני ציבור נוסעים גדול שנכח במקום, כך לטענת התובע, כי ככל הנראה התובע מרשה לעצמו לנהוג באופן כזה ולנסות לגנוב את החברה מאחר והוא חרדי שחושב שמגיע לו הכל והוא יכול לעשות ולהתחמק מהכל.
בנוסף לכל זה, החברה לא אפשרה לתובע לטוס במשך כל הלילה, לא אפשרה לו לשלם עבור מזוודה נוספת ואף החזירה לו את מזוודותיו בעיכוב ניכר, מה שגרם לו להפסיד אף טיסה בחברת תעופה אחרת.
התובע טען כי החברה גרמה לו לנזקים רבים, כלכליים ותדמיתיים ואף נהגה כלפיו באפליה בשל היותו חרדי ופגעה בשמו הטוב ללא כל ביסוס!
החברה טענה כי התובע בסך הכל ניסה להתחמק מתשלום נוסף
לגרסת החברה, התובע בסך הכל ניסה להתחמק מתשלום עבור האורגנית שכן מדובר בציוד אשר צריך להישלח לבטן המטוס בתשלום נוסף ולא לעלות למטוס כתיק יד שאינו מצריך תוספת תשלום ומאחר ולא הצליח לעשות זאת, החל להתנהג בתוקפנות כלפי נציגי החברה.
התובע היה זה אשר דיבר בבוטות לצוות החברה וסירב בכל תוקף לשלם עבור האורגנית ואף סירב לעלות למטוס בלעדיה ולכן, לחברה לא הייתה ברירה והיא פעלה כפי שמותר לה לעשות ולא אפשרה לתובע לטוס עימה בטיסה זו.
החברה הדגישה כי מי שהעלה את ענין היות התובע חרדי היה הוא ולא נציגיה, והחברה או מי מטעמה מעולם לא נהגו בגזענות או באפליה כלפיו.
מהימנות ועקביות מול סתירות וחוסר אמינות
לאחר שמיעת העדויות ובחינת הראיות שהונחו בפניו, החליט בית המשפט על דחיית התביעה ועל חיוב התובע בהוצאות משפט בסכום של 1,000 ₪ בהתבסס בין השאר על:
- עדויות נציגי הנתבעת היו מהימנות ועקביות יותר מזו של התובע.
- אף הראיות הכתובות (כמו דו"ח ההיסטוריה של הזמנת התובע בחברה) תמך והסתדר יותר עם גרסת החברה מזו של התובע.
- עדותו של התובע נסתרה על ידי עדויות אחרות.
- התובע נתפס בחוסר אמינות גם כאשר טענתו כי לא זוכה בגין 100 הדולר ששילם נסתרה בקלות על ידי החברה.
- התובע הורד מהטיסה בצורה חוקית ומכובדת בשל ההתנהלות שלו בלבד.
- מהסרטון שהוצג ניתן ללמוד דווקא כי התובע הוא זה אשר מתגרה בנציגי החברה ומדבר בחוסר כבוד ולא להיפך.
לא מספיק שנצעק "חמס" ונטען לאפליה או גזענות ואולי, לא כדאי תמיד לסמוך על ההנחה כי כאשר מדובר "בחברה גדולה מול אדם קטן", רוב הסיכויים שבית המשפט יטה לטובתו של האדם "הקטן", כי כאשר מנסים להתעשר לא כדין ומגישים תביעת סרק, גם "הקטן" יידחה וישלם!
לקריאת פסק הדין המלא ראו: 1925-03-22.
*תודתנו לעורך דין שחר זמלר, על תרומתו באיתור ועריכת פסק הדין.