פנייה לייעוץ אישי עם עו"ד אבי קיסוס



פרטי יצירת קשר:

עו”ד אבי קיסוס

סניף דרום: רחוב הכרכום, ספיר

סניף מרכז: יגיע כפים 2, ת”א

טלפון: 077-9974772

מידע חשוב נוסף

5 כללי אל תעשה בבית המשפט לתביעות קטנות

בית משפט לתביעות קטנות דן בתביעות שונות בסכומים קטנים וקם על מנת להקל על הציבור בהגשת תביעות. בבית המשפט לתביעות קטנות הייצוג הוא עצמאי (לא נדרש ידע משפטי) ועל כן הפרוצדורה קלה יותר בהשוואה לבתי המשפט הרגילים.

נמצאים לפני דיון בבית המשפט לתביעות קטנות? אספנו בעבורכם מספר כללי אל תעשה אשר חשוב שתדעו.

כלל #1 – אל תאחר

אצל חלקנו, המחויבות לעמידה בזמנים אינה מובן מאליה. בזמן שבעבור חלק מהאנשים עמידה בזמנים היא משהו טבעי (להוציא מקרים שזה לא תלוי בנו), חלקנו מתקשים מאוד להגיע בזמן ונחשבים ל”מאחרים כרוניים”.

כאשר מדובר בפגישות עם חברים זה בהחלט לא נעים אבל לרוב נסלח (חברים שלכם כבר יודעים עם מי יש להם עסק). אך כאשר מדובר בהופעה בבית המשפט עניין האיחורים מקבל משמעות אחרת. מעבר לכך שבית המשפט עמוס דיונים שמתנהלים בזה אחר זה, ככל שתאחרו לדיון אתם עלולים להיתפס כחסרי אחריות ולהתחיל את הדיון ברגל שמאל.

לכן, עשו את כל מה שהנכם יכולים לעשות על מנת להגיע לבית המשפט כרבע שעה עשרים דקות לפני המועד שנקבע לדיון.

כלל 2# – אל תזלזל בהופעה החיצונית

כבדו את המעמד – לבית המשפט מתלבשים בלבוש הולם ומכובד. על כן, את המכנסיים הקצרים, הכפכפים והגופיות – שימרו לפעם אחרת.

הקפידו על לבוש הולם, נקי ואסתטי, אך יחד עם זאת נסו לא להגזים בלבוש רשמי מידי. הלבוש גם אמור לבוא בקנה אחד עם מה שהנכם רוצים לשדר. לדוגמא: ככל שהנכם טוענים לחסרון כיס – לבוש יוקרתי ותכשיטים המשדרים עושר יבואו בסתירה.

כלל #3 – אל תדבר מהר

על מנת להבין את גרסתכם יש להניח שהשופט ישאל אתכם שאלות שונות. ייתכן והמעמד המרגש וחוסר הניסיון יביאו אתכם לדבר מהר/לא ברור/לבלוע מילים וכד’… המלצה שלי: קחו נשימה עמוקה והירגעו (!). אם צריך, הסבירו לשופט שאתם מתרגשים ואתם צריכים “כמה נשימות” כדי להמשיך. וכשאתם לוקחים לעצמכם את זכות הדיבור, הקפידו להיות נינוחים, לדבר בקול רם וברור ולהתנסח באופן מכבד.

אגב, יש להניח שגם הקלדנית “תברך” אתכם אם תדברו בצורה ברורה, איטית ונעימה. ולא מדובר בהערת שוליים לתפארת הנימוס! כשהקלדנית מצליחה לשמוע ולהבין אתכם – גם פרוטוקול הדיון יהיה מדויק וישקף נאמנה את מה שנאמר בדיון.

כלל #4 – אל תגיע לא מוכן

הכנה לדיון היא קריטית ביותר להצלחה. רק מי שיכין עצמו כראוי יחוש ביטחון במהלך הדיון וידע איך להתמודד עם שאלות בלתי צפויות.
בעניין זה קבלו 3 טיפים חשובים:

  1. הכרות מוקדמת עם אולם בית המשפט – אחד הדברים הכי נכונים שתוכלו לעשות כדי להפחית התרגשות ומתח בצורה דרמטית הוא לבקר באולם בית המשפט מבעוד מועד, לצפות בדיון או שניים ולהבין פחות או יותר מה צפוי גם לכם…
  2. לתרגל בפני חבר/ה – בקשו מחבר טוב שיקשיב לכם טוענים ומסבירים את מה שאתם מתכוונים לספר בבית המשפט. כדי להפוך את התרגול הזה ליעיל יותר, בקשו מהחבר/ה גם לשאול שאלות ולעצור אתכם כדי להעיר/להאיר לכם.
  3. מנוחה לפני הדיון – בערב של לפני הדיון קחו מנוחה, נקו את הראש בעזרת קריאת ספר טוב, ספורט, הליכה על שפת הים או כל דבר אחר שעושה לכם טוב על הלב והנשמה. סוף סוף, הגעה לאולם רגועים תבטיח התנהלות רגועה ומדויקת יותר וסיכויי ההצלחה יעלו.

כלל #5 – אל תתפרץ לדברי השופט

יש לכבד את המעמד, את אולם בית המשפט, את הצדדים להליך וכמובן שאת השופט הדן בתיק. לשופט יש לפנות רק לאחר קבלת רשות לכך. כאשר ניתנה רשות דיבור יש לעמוד במקום ולשאת את הדברים בטון מנומס ונעים (אין להתקרב לדוכן השופט אלא אם קיבלת אישור לכך). פנייה לשופט תיעשה בצורה מכובדת ובעזרת המילה “כבודו” (“כבודה” ככל שמדובר בשופטת).

ולבסוף, לעולם (אבל לעולם!) אל תתפרץ לדברי השופט – גם כאשר הנך מרגיש שאתה חייב לעשות כן. הניסיון מלמד כי הקפדה על כללי הנימוס משרתים את האינטרס שלנו הרבה יותר.

לסיכום: אמנם אין צורך להיות בקיאים בידע משפטי כשמגיעים להתדיינות בבית המשפט לתביעות קטנות – אך עדיין שמירה על כללים ומסגרת היא חשובה ותתרום רבות להצלחה שלכם כתובעים וגם, כנתבעים.
סמכו על עצמכם. הגיעו רגועים ומוכנים, בלבוש הולם ושמרו על התנהגות מכבדת הן כלפי השופט והן כלפי הצד שכנגד. בהצלחה!

*התוכן בעמודי אתר תביעות קטנות אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני, אין בו כדי המלצה או חוות דעת משפטית ועל כן יובהר כי העושה שימוש בתוכן, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף